ارائه درس مهارتهای زندگی و توسعه فردی

مرکز معارف اسلامی و علوم انسانی در ترم نخست سال تحصیلی 1400-1401 درس اختیاری «مهارتهای زندگی» را ارائه می‌کند.

 

مهارتهای زندگی عبارتند از توانایی‌هایی که منجر به ارتقای بهداشت روانی افراد جامعه، غنای روابط انسانی، افزایش سلامت و رفتارهای سالم در سطح جامعه می‌گردند. یادگیری و به کاربستن مهارتهای زندگی از یک سو می‌تواند باعث ارتقای سلامت روانی و اجتماعی شود و از سوی دیگر  به عنوان ابزاری کارآمد در پیشگیری از آسیب‌های روانی اجتماعی در جامعه مطرح است. سازمان جهانی بهداشت مهارتهای زندگی را چنین تعریف نموده است: توانایی انجام رفتار سازگارانه و مثبت به گونه‌ای که فرد بتواند با چالشها و ضروریات زندگی روزمره خود کنار بیاید.توسعه فردی نیز دربرگیرندۀ مهارتهایی است که در شکوفایی افراد و رسیدن به حداکثر تواناییهای خود موثر هستند. توسعه فردی شامل بخشهای متعددی است، از جمله: شناخت استعدادها و نقاط قوت، بالاتر بردن کیفیت زندگی، شناخت عوامل محدودیت زا و  … .

 

این درس می‌کوشد مهارتهای مهم زندگی و خصوصا مهارتهای دوران دانشجویی را به شما بیاموزد. فراگیری این مهارتها برای افزایش سطح سلامت اجتماعی و بهره‌گیری بهینه از موقعیتهای مختلف زندگی به همۀ دانشجویان توصیه می‌شود. این درس که برای اولین بار در دانشگاه صنعتی شریف ارایه می شود، محلی است برای اندیشیدن به دغدغه های زندگی دانشجویی؛ دغدغه هایی از قبیل موفقیت در تحصیل، روابط بین فردی موثر، راههای مقابله با کمال زدگی و اهمال‌کاری، مدیریت استرس های زندگی روزمره، مدیریت زمان، مدیریت هیجانات منفی، آشنایی با مفاهیم پایه در اخلاق پژوهش و اطلاع از مشکلات و روش‌های مدیریت رفتارهای پرخطر.

 

این درس را آقای دکتر اصغر نوروزی و خانم دکتر میترا کلانتری ارائه خواهند کرد.

 

مطابق مصوبه شورای آموزش دانشگاه در تاریخ 15 بهمن 1399، این درس می‌تواند در صورت موافقت معاون آموزشی دانشکده، به عنوان «درس اختیاری خارج دانشکده‌ای» اخذ شود.